“Ховдын толь сонин” ТББ нь Нээлттэй нийгэм форумын дэмжлэгтэйгээр Хөшөөтийн гэрээний хариуцлагыг шинжлэх нь төсөл хэрэгжүүлж, Ховд аймаг болон Хөшөөтийн уурхайд тусгай зөвшөөрөл эзэмшиж, олборлолт, үйлдвэрлэл явуулж буй МоЭнКо компаний хоорондын хамтран ажиллах гэрээнд хяналт шинжилгээ хийж байгаа бөгөөд Ховдын толь сонины 2020 оны 11 сарын дугаарт хяналт шинжилгээний үр дүнд илэрсэн зарим асуудлын талаар нийтлэл бэлтгэж, уншигчдад хүргэсэн. Харин энэ удаад хяналт шинжилгээний ажлын үр дүнг үндэслэж гаргасан дүгнэлт, зөвлөмжийг толилуулж байна.
Ховд аймаг, МоЭнКо компани хоорондын хамтран ажиллах гэрээний тодорхой (22) заалтын хэрэгжилтийн байдлыг нягтлан шинжлэх, гэрээг шинэчлэн байгуулахад зайлшгүй анхаарах зүйлүүдийг судлаж тогтоох.
Хамтран ажиллах гэрээг жил бүр дүгнэдэг ч гол төлөв нэг талын /компаний талын/ мэдээлэлд үндэслэгдэж дүгнэгддэг нь ажиглалт судалгаанаас харагдсан тул хараат бус хяналт шинижлгээний баг жил бүр голчлон дүгнэдэг 35 заалтаас нэн хэрэгцээтэй гэсэн 22 заалтыг сонгож аван, холбогдох материалуудыг цуглуулж судлах замаар хөндлөнгийн байдлаар дүгнэж үзэхэд дараах үр дүн харагдсан болно. Үүнд: 2017-2020 оны хооронд хүчин төгөлдөр хэрэгжсэн гэрээний тухайд авч үзвэл.
Дээрх үзүүлэлтийг заалт тус бүрээр авч үзвэл
З. Хамтран ажиллах гэрээтэй холбоотойгоор бүхэлд нь анхаарах зангилаа асуудлууд
Судалгаа хяналт, шинжилгээний ажлын үр дүнд төслийн баг уг гэрээг цаашид үр дүнтэй хэрэгжүүлэхийн тулд анхаарвал дараах гол зангилаа асуудлууд байна гэж үзэв. Үүнд:
3.1.Нэг дэх зангилаа асуудал болох гэрээний хариуцлагын тухайд авч үзвэл
Жич: Эдгээр 7.9-14.13 дахь заалтуудын хувьд дээрх 2 дахь хэсгийн дүгнэлтэд авч үзсэнчилэн гэрээний нэг тал болох Ховд аймгийн Засаг захиргааны байгууллагын зүгээс бүртгэл тооцоо судалгаа хийдэггүй зөвхөн компаний мэдээлэлд үндэслэж гэрээний уг заалтуудын хэрэгжилтийг үнэлж дүгнэх замаар явагддаг нь учир дутагдалтай гэрээ бодитой дүгнэж байна гэж үзэх боломжгүй болгож байгаа юм. Эдгээр нь Орон нутгийн айл өрх, байгууллага, ААН-үүдийн нүүрсний хэрэгцээг Хөшөөтийн уурхайгаас гэрээнд заагдсан үнээр /хямдралтайгаар/ зохицуулан хангах /7.9, 14.6, /, мөн Хөшөөт төслийн хэрэгцээний бараа бүтээгдэхүүн, ажил үйлчилгээ худалдан авахдаа 50-аас доошгүй хувийг нь орон нутгийн /тухайн аймгийн нийлүүлэгчдээс/ нийлүүлэлт хийх тухай заалтууд бөгөөд 7.9, болон 14.16 дахь заалтын хувьд талон гаргах замаар сум багуудад квот өгч, уурхайгаас нүүрс олгодог ч, аймагт үүний нэгдсэн бүртгэл тооцоо байдаггүй, талон нь дамлан зарагдаж, уг уурхайгаас 25000 төгрөгний үнээр ачигдсан нүүрс аймгийн зах дээр бусад уурхайгаас ирсэн нүүрсээс 15 хувиар өндөр үнэтэй /зарагддаг/. Харин 14.1-14-3 дахь заалтын тухайд аливаа худалдан авалт хийхдээ компани өөрийн үзэмжээр зар мэдээллээ явуулж, заримдаа нийлүүлэгчийг өөрийн үзэмжээр сонгодог бөгөөд аймагт энэ талын судалгаа бүртгэл тооцоо байдаггүй, компани тодорхой нарийн мэдээллээ аймагт ч, хяналт шинжилгээ хийж буй хүмүүст ч өгдөггүй зайлсхийдэг тул гэрээний дүгнэлт бодитой болж, заалт хангалттай хэрэгжиж байгаа гэж үзэх боломжгүй байна.
3.2. Гэрээний тодорхой заалтуудын хэрэгжилттэй холбоотой бусад жишээ – баримт – санал – тайлбар
Шинэчилсэн томъёолол нь: “Орон нутагт гэрээний хэрэгжилтийг хангахад чиглэгдсэн мэдээллийн сан бүрдүүлэх, гэрээний хэрэгжилтийг хариуцан ажиллах нэгж бий болгох ажлыг аймгийн Засаг дарга Түүний Тамгын газар хариуцан хэрэгжүүлнэ. Уг нэгж нь гэрээний заалтуудтай холбоотой мэдээллүүд болон бүртгэл, тооцоог, компани, аймгийн ЗДТГ, мөн шинжээчид, хөндлөнгийн бусад байгууллагын мэдээлэлд үндэслэн, бие даан хөтөлж, нэгдсэн сан үүсгэх ба энэ мэдээллүүд нь гэрээний хэрэгжилтийг үнэлж дүгнэхэд бодит үндэслэл болохуйц шалгуурыг хангах ёстой” гэсэн агуулгатай байвал зохино.
5.ШИНЭЭР ҮҮССЭН НӨХЦӨЛ БАЙДАЛ
5.1. Нүүрс тээврийн жолооч нарын гомдол, санал
6.Гэрээг шинэчлэн байгуулахад зайлшгүй авч үзэх саналууд
Жич: Энэ асуудлаар тусгайлан санал боловсруулж хүргүүлсэн
7.ХОВД -ХӨШӨӨТ ХӨГЖИЛ САН-ГИЙН ТУХАЙД
“Ховд Хөшөөт хөгжил сан”-гийн журамтай холбоотой асуудлууд:
/Хөшөөтийн гэрээний хариуцлагыг шинжлэх нь мониторингийн санал, зөвлөмж/
Журман дахь сангийн үйл ажиллагааны чиглэлийн 2.1-ийн Е дэх заалтыг нарийвчлан боловсруулах, ялангуяа жишиг үнэ тогтоох тухай Засгийн газрын 2010 оны 10 сарын 20-ны өдрийн 271 дугаар тогтоолд “Үндэсний их баяр наадмын арга хэмжээнд зориулан, төсвөөс гаргах санхүүжилтийн жишиг дээд хэмжээг аймагт 10.0 (арван) сая төгрөг, суманд 5.0 (таван) сая төгрөг байхаар тус тус тогтоож, бөх, уяач, харваачдад төсвөөс олгох бай, шагналын жишиг хэмжээг хавсралт ёсоор шинэчлэн баталсугай.” хэмээн заасныг удаа дараа зөрчин, төсөвт батлагдсан дээрх санхүүжилтээс гадна “Ховд-Хөшөөт хөгжил сан”-гаас баяр наадамд зориулан, багагүй хэмжээний нэмэлт хөрөнгийг жил бүр гаргаж, үргүй зарцуулж буйг залруулах шаардлагатай. Үүнд тухайн заалт дахь “бусад асуудлууд”-д хамаарахгүй зардлыг тусгайлан зааж өгөх хэрэгтэй байна.
Журмын 2.2-т “Тухайн жилийн сангийн хөрөнгөөр санхүүжүүлэх төсөл хөтөлбөрийн жагсаалтыг хамтран ажиллах гэрээнд оролцогч талуудын саналыг авч боловсруулна” гэснийг “гэрээнд оролцогч талууд болон иргэний нийгэм, нийтийн эрхийг хамгаалах чиг үүрэг бүхий төрийн бус сектор, ашиг сонирхол харшлахгүй шинжээчид, олон нийтийн төлөөллийн саналыг авч” хэмээн өөрчлөн найруулвал зохино.
3.1-ын А д заасан санд төвлөрүүлэх орлогын гэрээнд тусгагдсан хувь хэмжээг өсгөх гарцыг эрэлхийлэх шаардлагатай. Тухайлбал, 2020 оны 11 дүгээр сарын байдлаар дэлхийн зах зээл дээр нэг тонн коксжих нүүрсний дундаж үнэ 108 доллар байна. Үүнээс үзвэл МоЭнКо компанийн Монгол улсад төлж буй татвар, хураамж, бусад зарлагыг тооцон үзэж, санд төвлөрүүлэх орлогыг хамгийн багадаа 1 тонн тутмаас 1 доллар байхаар тогтоох боломж бий гэж үзэж байна.
3.1.Б “Хэрэв нүүрсний зах зээлийн үнэ гэрээ байгуулсан өдрөөс хойш 30 буюу түүнээс дээш хувиар буурсан тохиолдолд тонн тутмаас төвлөрүүлэх мөнгөн хөрөнгийн дүн хүчингүй болох бөгөөд үүнийг талууд хэлэлцэж тогтооно” гэснийг “гэрээ байгуулсан өдрөөс хойш 30 буюу түүнээс дээш хувиар буурсан тохиолдолд Хөшөөт хөгжил санд төвлөрүүлэх мөнгөн хөрөнгийн хэмжээнд өөрчлөлт оруулах эсэх талаар талууд хэлэлцээр хийнэ” гэж өөрчлөх. Жич: Дээрх тохиолдолд гэрээний талууд нөхцөл байдлыг хамтран судалж гарц, гаргалгаа хайх нь нийтлэг жишиг бөгөөд шууд хүчингүй болгоно гэх юм бол үндэслэлгүй зүйл болно гэдгийг бодолцох хэрэгтэй.
Журмын 4.1.2-ийн “Сангийн удирдах зөвлөлд аймгийн ИТХ-ын дарга, Засаг даргын орлогч, МоЭнКо ХХК-ийн Засгийн газар, орон нутагтай харилцах асуудал эрхлэсэн захирал, ИТХ-ын төлөөлөгч болон иргэдийн төлөөллийг оролцуулан дарга гишүүдийн бүрэлдэхүүнтэйгээр аймгийн ИТХ-ын Тэргүүлэгчдийн хуралдааны шийдвэрээр байгуулна” гэснийг нарийвчлан Ховд аймгийн ИТХ-ын дарга, аймгийн Засаг даргын эдийн засаг, дэд бүтэц хариуцсан орлогч, ИТХ-ын төлөөлөгч, Дарви, Цэцэг сумдын Засаг дарга, Нийгмийн хариуцлага, төсвийн хяналт, Уул уурхай, эрдэс баялгийн салбарт хяналт тавих чиглэлээр ажилладаг иргэний нийгмийн байгууллагын төлөөлөл, хараат бус шинжээчдийн төлөөлөл, иргэний төлөөлөл гэсэн доод тал нь 9 хүний бүрэлдэхүүнтэй байгуулна” гэж өөрчлөх, “удирдах зөвлөлийн бүрэлдэхүүнд иргэдийн төлөөллийг оролцуулна” гэж заасан мөртлөө оролцуулалгүй явж ирсэнд дүгнэлт хийж, цаашид уг заалтыг хэрэгжүүлэхэд аймгийн ИТХ-ын зүгээс хяналт тавьж ажиллах хэрэгтэй байна.
Журмын 4.2.5-д уг сангаас дэмжлэг үзүүлэх буюу санхүүжүүлэх төсөл хөтөлбөрүүдийг сангийн удирдах зөвлөл сонгон шалгаруулах тухай заасан байдаг ч үнэн хэрэгтээ ийм сонгон шалгаруулалт явагддаггүй гэдэгт дүгнэлт хийж, цаашид хэрхэн зохицуулах талаар шийдэл гаргах
Журмын 4.2.7-гийн “сангийн үйл ажиллагааны чиглэлээр судалгаа шинжилгээ, хяналт, үнэлгээ хийхээр гэрээт талуудын оролцоотой ажлын хэсэг байгуулж ажиллуулах, ажлын үр дүнг хэлэлцэж зөвлөмж гаргах” гэсэн заалтад иргэд, олон нийт, мэргэшсэн төрийн бус байгууллага, зорилтот бүс нутгийн иргэдийн оролцоог хангах талаар тусгаж, нэмэлт өөрчлөлт оруулах замаар төсвийн хууль, тусгай зориулалтын сангийн журам, ТБОНӨХБАҮХА тухай хуулийн холбогдох заалтуудтай нийцүүлэх, мөн тус заалтад “хоёр жилд нэг удаа хөндлөнгийн хараат бус хяналт үнэлгээ хийлгэж, ИТХ-ын хуралдаанд танилцуулж байх” гэж тусгах. Түүнээс гадна уг сангаас санхүүжүүлж буй хөтөлбөр төсөл, арга хэмжээнүүдийн төлөвлөлт нь бодитой эсэх, ямар үр дүн гарч буй зэрэгт анхаарч, цаашид хэтэрхий үрэлгэн зарцуулалтаас зайлсхийх талаар анхаарах шаардлага харагдаж байна.
(Тухайлбал Улсын баяр наадам тэмдэглэхэд зориулагдах санхүүжилтийн хэмжээг хуулчилан баталсан байхад түүнээс 2 дахин илүү хөрөнгийг мөн сангаас гаргаж зарцуулсан, аймгийн ИТХ-ын нэр бүхий төлөөлөгчид хувьд нь 30 сая төгрөг олгосон /хүүхдийн эмчилгээний зардал/ тэрчилэн 2018 онд хийгдсэн хяналт шинжилгээний дүгнэлтэд зарцуулалтын цаашдын үр өгөөжид анхаарах шаардлагатай хэмээн дүгнэгдсэн хэд, хэдэн зүйлүүд бий.
Журмын 4.3-т Сангийн гүйцэтгэх захирлын эрх, үүргийг заасан бөгөөд үүнд сангийн удирдлага нь санхүү эдийн засгийн мэргэжилтэй, мэргэжлээрээ салбартаа 5-аас доошгүй жил ажилласан туршлагатай, их дээд сургууль төгссөн бакалавр ба түүнээс дээш зэрэгтэй байх гэж зааж өгвөл зохино. Журмын 4.3.12-т нэмэлтээр “Сангийн үйл ажиллагаа, зарцуулалт, үр дүн, хэрэгжилтийн талаар нийтийн сонсголыг жил бүр зохион байгуулна” гэсэн заалтыг нэмэлтээр тусгаж өгөх
Жич: Энэхүү дүгнэлт, зөвлөмж нь Ховд аймаг болон МоЭнКо ХХК хоорондын хамтран ажиллах гэрээг 2021 оны эхээр шинэчлэн байгуулахтай холбоотойгоор, хараат хянал шинжилгээний багаас /Хөшөөтийн гэрээний хариуцлагыг шинжлэх нь төслийн баг/ гэрээний талуудад болон ажлын хэсэгт хүргүүлсэн, саналтай хамтдаа нэг бүрдэл хэсэг болно.
“ХОВДЫН ТОЛЬ СОНИН” ТӨРИЙН БУС БАЙГУУЛЛАГА
“ХӨШӨӨТИЙН ГЭРЭЭНИЙ ХАРИУЦЛАГЫГ ШИНЖЛЭХ НЬ” ХАРААТ БУС ХЯНАЛТ ШИНЖИЛГЭЭНИЙ БАГ